Jennifer, 21 år, Bor i Borås
Pluggar på Nordisk Designskola

Fråga / Om bakgrunden



Japp, hur gör man om man vill att bakgrunden ska bli fast så som jag har det? Ska visa er! Det enda ni egentligen bör göra är att kopiera denna koden nedan och byta ut den mot den body-koden ni har i början av stilmallen.

----------
body{
background-image: url(http://adressen till din bild);
background-repeat:
no-repeat;
background-position: center center;
background-attachment:
fixed;

}
----------

OBS! Det är bäst att använda en riktigt stor bild som bakgrund för att bilden skall täcka hela skärmen på allas internetläsare.

Här kommer en snabb förklaring till några ord ovan...

background-repeat - betyder om du vill att bakgrunden skall upprepas om den inte täcker hela skärmen. Välj till exempelt mellan no-repeat (då den inte upprepas), repeat-x (bilden repeteras åt höger men inte neråt) eller repeat-y (bilden repeteras neråt men inte åt höger)


background-position
-
Här anger man hur bilden skall positioneras. I koden så är bilden cetrerad både i höjdled och sidled. Använd dig av värdena top, bottom, left, right och center. Första värdet som anges är det i sidled och det andra är höjdled.

background-attachment -
Den här kodraden anger precis det som vi vill göra, nämligen ha en bild som är fast. Så den behöver du inte ändra något i.

Så hoppas ni förstod!! :) Annars är det bara att fråga....










Sätt färg på min vardag genom att kommentera!

- Upphovsrättslagen skyddar allt jag skapar, design/foto/kläder osv får EJ kopieras!
- Jag har gjort min bloggdesign själv, gör inga gratisdesigner till andra.
- Vill du beställa bloggdesign av mig, läs vidare i kategorin Bloggdesign -Beställa design?
- Jag är tacksam över alla kommentarer, även reklam.
- Om du inte har någon blogg så kika tillbaks senare i inlägget för kommentarsvar.


Namn:


M@il: (publiceras ej)


Blogg/Webbsida:


Kommentar:


Kom ihåg mig?
Trackback