Jennifer, 21 år, Bor i Borås
Pluggar på Nordisk Designskola

Tips till dig som ska ansöka till modeskolor

Tänkte göra ett litet hjälpande inlägg här för framtida personer som själv skulle vilja söka till textil och modedesign utbildningar i Sverige. Jag var själv ute efter massa information om de olika skolorna jag sökt i vår, utan att få så vidare mycket information. Då jag både skrivit i forum, frågat studie och yrkesvägledare och försökt få fram vad gamla elever tycker. Tyvärr så var ju det inte så givande svar för just mig då man redan visste mer än vad de svara, utan mitt bästa tips är egentligen att läsa utbildnings-hemsidorna noga och maila och fråga skolorna med de frågor du har, för de är ju faktiskt dom som kommer med de mest rättvisa svaren. Det var så jag kunde jämföra och bestämma mig vilken skolan just jag skulle tacka ja till, lita på sin magkänsla och inse vem du är och vad du är ute efter. Kanske är den där berömda skolan som alla pratar om, inte alls något för dina mål. Utan gå efter din egen vilja och vad du tror är bäst för dig.
 
Men jag tänkte ändå hjälpa till lite på traven med de erfarenheter jag har fått denna våren då jag har sökt 7 stycken textilskolor och att detta inlägg förhoppningsvis ska kunna sökas fram via google för att de som vill ha lite mer information ska få det.
 
Varför jag sökte så många som 7 olika utbildningar var för att man hade ju verkligen inte några som helst aningar hur stor konkurrensen var och det kan man egentligen aldrig veta. Då det beror helt och hållet på hur många som söker det året och hur "känd" skolan är. Tänk också på att det är många fler som är intresserade på just samma sak och därför kan det ibland (oftast) vara nödvändigt att gå en högskoleförberedande utbildning innan du söker till högskolor för större chanser. Av de 7 skolor jag sökte var 2 högskolor och de andra förberedande utbildningar, dvs på sådan nivå att den ligger mellan gymnasiet och högskolan och att man helst redan då ska ha erfarenhet av att sy.
 
För att du ska kunna jämföra hur det kan se ut för dig, så ska jag nu berätta för hur det var i mitt fall i en liten tabell här nedan av vad jag redan hade i baggaget och de jag sökte och vad beskedet blev för mig.
 
Tidigare utbildningar     3 årig gymnasieutbildning på estet med inriktning textil, mode och design
/erfarenhet:                   2 distanskurser från textilhögskolan (Digital modeskiss och Cad system för textila konstruktioner)
                                       Jobbat lite inom det i verkliga livet, då jag varit mönsterkonstruktör/designer till ett företag
                                       Sytt en kompis balklänning på beställning
 
Förbered. utbildning      Art College | Göteborg | Modedesign - (Antagen)
på 1 år jag sökt:             Steneby | Dals långed | Kläder - (Reserv)
                                       Tillskärarakademin | Göteborg | Mönsterkonstruktion med sömnad - (Antagen)
                                       Malmö Folkhögskola | Malmö | Modefabriken - (Antagen)
                                       Tillskärarakademin | Malmö | Mönsterkonstruktör/Direktris - (Antagen)
 
Högskoleutbildning         Textilhögskolan | Borås | Modedesign 3 år - (Reserv)
jag sökt:                          Nordisk Designskola | Borås | Designutbildning 2 år - (Antagen)
 
Givetvis ska man inte helt gå efter bara sina meriter, utan självklart spelar arbetsproverna man måste göra till utbildningarna in en jättestor roll. Men nu kan du kanske få ett litet hum om hur du kanske ligger till om du ska söka till någon av dessa skolor i framtiden.
 
Jag trodde ju exempelvis det skulle vara jättesvårt att komma in, men det visade ju sig att mina chanser var ändå väldigt goda, så om jag skulle gjort något annorlunda så hade jag tänkt till lite extra innan jag började göra arbetsproverna, vilken skola vill jag helst komma in på, andra/tredje-val och därför inte söka så många skolor. För något som man kanske inte tänker på när man har planerna på att söka massa skolor är att det kostar! Tänk på allt material du måste använda, de flesta vill ha antagningsproverna i A3 format och då behöver man köpa det, papper att göra modeteckningar /skisser /personligt brev på, fotopapper för att visa bilder på sådant man tidigare gjort, kanske behöver du använda speciella pennor osv. Du behöver sedan köpa stora kuvert att posta iväg proverna i och glöm inte portot, det är ingen billig peng! Vissa skolor kräver också att man betalar en anmälningsavgift och för att kunna få komma på intervju, kanske behöver du också åka långt för att komma på en intervju på skolan.
 
Jag har ju verkligen gått in för detta i vår att till hösten ska jag fortsätta i rätt riktning för att senare kunna nå min dröm. Även då jag lagt över 2000 kr utöver det jag redan hade på att få mina anmälningar godkända med arbetsproverna till dessa 7 skolor, så får man också tänka på att det tar mycket tid att göra men man utvecklar sig samtidigt väldigt mycket på vägen.
 
Frågan är bara vad just du tycker är värt att lägga ner, hur mycket du vill chansa för att det ska bli möjligt.
Jag hoppas detta inlägg varit till nytta till någon om inte nu, så senare. Att du kan kunnat ta del av något av mina tips för att få en bättre syn på hur det egentligen eller möjligtvis ligger till.
 
Har du några frågor, så är du välkommen att kommentera så ska jag försöka svara på dom!
 
Kan ju även berätta att jag faktiskt blev antagen till den skolan jag allra helst ville komma in på. Så ett bevis på,
VILL MAN OCH TROR PÅ DET, SÅ GÅR DET!
 






Anonym

Hej! jag har en fråga angående dina ansökningar till förbered utbildningar. När du skriver antagen.. betyder det att du hann gå på alla dem utbildningarna under 1 års period? skulle bara undra eftersom jag själv ska söka till förberead utbildning =9 kram

Skrev detta: 2014-10-17 / 00:15:21



Sätt färg på min vardag genom att kommentera!

- Upphovsrättslagen skyddar allt jag skapar, design/foto/kläder osv får EJ kopieras!
- Jag har gjort min bloggdesign själv, gör inga gratisdesigner till andra.
- Vill du beställa bloggdesign av mig, läs vidare i kategorin Bloggdesign -Beställa design?
- Jag är tacksam över alla kommentarer, även reklam.
- Om du inte har någon blogg så kika tillbaks senare i inlägget för kommentarsvar.


Namn:


M@il: (publiceras ej)


Blogg/Webbsida:


Kommentar:


Kom ihåg mig?
Trackback