Jennifer, 21 år, Bor i Borås
Pluggar på Nordisk Designskola

Hur blir man lycklig?

 

Idag har jag hållt på med en artikel om lycka som jag har i läxa att göra till på onsdag i svenska. Jag tänkte att jag skulle visa vad jag skrev i artikeln här. För det kanske finns någon som skulle uppskatta detta. Någon som lär sig något av det jag har skrivit. Så hoppas detta kursiva nedan är till någon nytta för någon ute i världen som kan tyda svenska ;)

Helt och hållet friviligt att läsa!


Hur blir man lycklig? 

Lycka är när man känner att man mår bra. Lycka är något som alla borde uppleva. Lycka är något som alla kan uppleva. Men hur gör man för att bli lycklig?


Alla skulle kunna uppleva lycka på ett eller annat sätt. Det handlar för det mesta om att kunna acceptera sig själv. Att man är nöjd med den man är och att man har ett bra självförtroende. I sommarprat - programmet år 2008 berättar livsstilscoachen Mia Törnblom hur viktigt det är att ha en bra självkänsla. Att man ska bestämma vad som är rätt och vad som är viktigt för en själv. Något som jag tyckte var en väldigt smart idé enligt Mia var att man varje dag skulle bekräfta oss själva genom att skriva tre personliga egenskaper, för vad man har gjort för positivt under dagen. Det bevisar efter ett tag för allt det goda man har gjort och det är just då man stöter bort allt negativt. En människa behöver mer positiva tankar än negativa annars har man väldigt svårt för att bli lycklig. Så då är bäst att bryta det negativa innan det ens har brutit ut. Genom dessa sätt kan man förbättra sitt självförtroende och bli mer bekväm med sig själv. Eftersom det största sättet för att uppnå lycka är att acceptera sig själv. Lycka handlar förstås inte bara om självförtroende utan också att göra andra glada samtidigt som man själv mår bra. Det man då kan göra är att man till exempel delar med sig mer, är tacksam, social och bryr sig om andra. Ibland kan det till och med räcka med ett hej för att få en person gladare. Alla personer är unika och behöver då olika mycket för att uppskatta det positiva. Men en sak som jag helt klart kan säga direkt är att det är bättre att det blir för mycket än för lite.


Många tror att bara för man har ett snyggt utseende så mår man bättre än om man skulle vara mindre snygg. Men det finns så mycket mer man kan bli lycklig av. I artikeln, Så får vi snurr på våra lyckohjul (kommunalarbetarna – nr 22- 2006) säger lyckoforskaren Bengt Brülde att nära relationer är det viktigaste för en själv och visst är det de. Själv hade jag inte kunnat föreställa mig ett liv ut någon som älskar en eller i alla fall gillar en. Alla människor på denna jord är lika mycket värda och har alltid någon som gillar en även om man inte vet det.


Lyckan kan påverkas fysiskt också. Bra mat, motion och sömn är viktiga ämnen. För om man till exempel inte sover så blir man hängig på dagen och hur många orkar då att göra roliga äventyr som gör en lycklig? Så att vara aktiv är något att satsa på. Att bara gå ut och gå kan kännas bättre. Det handlar om att leva för stunden. Livet kan vara kort och livet kan vara långt. Det beror på hur man ser på det. Men man kan bara leva för stunden, så varför då leva för framtiden. Ett tips är att stänga av allt som har med det förflutna och framtiden att göra och bara vara här och nu. Känna andetag för andetag. Hur vinden drar i håret och fokusera på sina sinnen. Att bara glömma bort allt som finns runt omkring sig. Många kan säkert uppleva lycka genom detta, vissa inte. Men man ska inte vara rädd för att försöka och detta gäller med allt. Testa på något dag för dag men var hela tiden optimistisk. En positiv tanke lyser upp mer än en dold. Men att också visa något med hjälp av ett leende kan göra att många fler och även du blir lycklig.


Nå vad tycker ni om det? IG, G, VG, MVG - vad blir det?







Mikaela

Men va fan va långt XD Läser det NOG sen :)

Ska snart ner och äta liksom :P Och jag HINNER inte läsa denna texten nu XD

Skrev detta: 2009-10-13 / 07:06:22
CHRJ

sV: Så lite så! Allt bra med dig då? =)

Skrev detta: 2009-10-13 / 07:47:52
Blogg/Webbsida: http://chrj.blogg.se/
EEMELIE

vad gör du? :D

Skrev detta: 2009-10-13 / 11:59:18
Blogg/Webbsida: http://eemeliefransson.blogg.se/
carroo

oki vad gör du då?

Skrev detta: 2009-10-13 / 15:39:31
Blogg/Webbsida: http://bulleen.blogg.se/
carroo

ahap inte så mkt vad blir det till fika då?

jag tror det blir mvg !

Skrev detta: 2009-10-13 / 16:02:50
Blogg/Webbsida: http://bulleen.blogg.se/
carroo

ja men va det inte jobbigt att skriva allt det där ?:)

Skrev detta: 2009-10-13 / 16:47:12
Blogg/Webbsida: http://bulleen.blogg.se/
sofia

åh. jättebra skrivet. :) <33

Skrev detta: 2009-10-16 / 22:01:25
Blogg/Webbsida: http://zchnullmundsheting.blogg.se/



Sätt färg på min vardag genom att kommentera!

- Upphovsrättslagen skyddar allt jag skapar, design/foto/kläder osv får EJ kopieras!
- Jag har gjort min bloggdesign själv, gör inga gratisdesigner till andra.
- Vill du beställa bloggdesign av mig, läs vidare i kategorin Bloggdesign -Beställa design?
- Jag är tacksam över alla kommentarer, även reklam.
- Om du inte har någon blogg så kika tillbaks senare i inlägget för kommentarsvar.


Namn:


M@il: (publiceras ej)


Blogg/Webbsida:


Kommentar:


Kom ihåg mig?
Trackback