Jennifer, 21 år, Bor i Borås
Pluggar på Nordisk Designskola

Dräkthistoria

Dagen har vart rättså bra faktiskt! 8.10 hade vi tyska som vanligt och sedan efter den lektionen börja vi på en ny inriktning bland estetinriktningarna, nämnligen musik! Helt OK. Spela först lite på en afrikansk trumma och sedan delade vi in oss i grupper och skulle då skapa en låt utefter en text. Så nästa gång ska vi spela upp den. Mat kl 12.

Kl 13.00 börja vi på textilen och börja på en ny uppgift. DRÄKTHISTORIA. Var intressant att se hur det förändrades från medeltiden till 1900 - talet. Stora höfter, krinoliner, platta bröst, stora bröst, lager på lager, genomskinliga tyger, kragar, pärlor, håret, turnyrer osv. På tal om turnyrer så är det en turnyrklänning jag ska göra. Har fått i uppgift att skriva om sin epok man valt och sedan också sy en klänning till en liten docka. Kommer bli hur kul som helst. Turnyrklänningar kanske inte säger er så mycket. Men dom hade adelskvinnorna under 1870 till 1890 (så kallade Stilblandnings- "tiden") och såg ut så här:

   

Bakdelen i fokus rent ut sagt! Efter att krinolinen försvann så vipps så satsa dom på att framhäva baken.
Så det är detta jag kommer pyssla med på fredagarna framöver. Efter att vi på lektionen fått info om
epokerna valde vi en. Skulle se ett program om det, men som strula till det för mig och två till. Därför
sökte vi igenom böcker och så. Efter lektionen gick jag och Linn lite i stan ( köpte godis till kvällen :P )
Japp och sedan hem. Blir att ta det lugnt som vanligt ikväll. Blir definitivt god mat! och Lets dance såklart.










Sätt färg på min vardag genom att kommentera!

- Upphovsrättslagen skyddar allt jag skapar, design/foto/kläder osv får EJ kopieras!
- Jag har gjort min bloggdesign själv, gör inga gratisdesigner till andra.
- Vill du beställa bloggdesign av mig, läs vidare i kategorin Bloggdesign -Beställa design?
- Jag är tacksam över alla kommentarer, även reklam.
- Om du inte har någon blogg så kika tillbaks senare i inlägget för kommentarsvar.


Namn:


M@il: (publiceras ej)


Blogg/Webbsida:


Kommentar:


Kom ihåg mig?
Trackback