Jennifer, 21 år, Bor i Borås
Pluggar på Nordisk Designskola

Vad använder man en stepring till?

 
Stepringar är väldigt bra att ha om man har flera objektiv med olika gängstorlekar i sin kamerautrustning. Det finns både step-up och step-down ringar vilket gör att det räcker med att köpa filter till ett objektiv och inte till allihopa. Tex. så har jag ett objektiv med filterdiameter 67 och ett annat objektiv med 52. Jag behöver därför bara köpa filter till mitt objektiv med filtergänga 67 då jag skruvar fast det på step-up ringen, som i sin tur passar perfekt i andra änden på objektivet med 52. Så genom denna ringen kan jag alltså använda samma filter på båda objektiven. Vid behov kan också flera step up ringar kombineras för att få önskad storlek.
 
Tips! Bättre att köpa en step-up ring, för att undvika vinjettering. Det därför en fördel att köpa filter till det större objektivet.
 






Liborius

ja, fast vinrött funkar nog på våren också:) just nu lutar det åt de gråa faktiskt!

Skrev detta: 2013-01-07 / 17:37:55
Blogg/Webbsida: http://liborius.blogg.se
Matilda

Det var en smart uppfinning !! :) *lägga på minnet*

Sv: Ja, jag kan verkligen tänka mig att stjärnfiltret är riktigt kul att använda !! Tänker mig speciellt på vinterbildet med gnistrande snö... :)

Skrev detta: 2013-01-07 / 18:26:39
Blogg/Webbsida: http://neexx.bloggplatsen.se



Sätt färg på min vardag genom att kommentera!

- Upphovsrättslagen skyddar allt jag skapar, design/foto/kläder osv får EJ kopieras!
- Jag har gjort min bloggdesign själv, gör inga gratisdesigner till andra.
- Vill du beställa bloggdesign av mig, läs vidare i kategorin Bloggdesign -Beställa design?
- Jag är tacksam över alla kommentarer, även reklam.
- Om du inte har någon blogg så kika tillbaks senare i inlägget för kommentarsvar.


Namn:


M@il: (publiceras ej)


Blogg/Webbsida:


Kommentar:


Kom ihåg mig?
Trackback